cer criter aper maksudnyer

Monday 10 February 2014

Pulut Kuning Lapis Serunding

 

Banyak kenangan di sebalik pembikinan ini pulut.Aku pernah buat tapi 6 tahun yang lalu.ini adalah pulut kuning bidan terjun.
Tengah-tengah aku dok khusyuk wat kerja pejabat  bunyi meseg terima kat hp aku.buka meseg aku dapat meseg dari kawan lama seorang cikgu.dia meseg mintak buat pulut kuning untuk Cikgu sekolah yang nak pencen .aku kenal sangat cikgu tu dulu dia mengajar aku jugak.
aku tak fikir panjang terima jerla job tu...
Blik kerja terus cari bahan2 nya.

Bahan-bahan :

1/2 kilo beras pulut
100ml santan
1 sudu besar minyak masak
1/2 sudu kecil garam
1/2 sudu gula 
2 Helai
beberapa titik pewarna kuning telur starbrand/serbuk



 Bahan untuk hiasan

 1 Mangkuk Serunding daging
Brokoli rebus
Cili merah yg diukir jadi bunga
bunga cengkih
telur puyuh rebus
telur ayam rebus 
cili padi warna merah 
tomato ceri 
daun Bawang
lidi 
daun pandan 
papan kek
loyang berbetuk bulat 8 innc / loyang yang bentuk luv ker

Cara buatnya
1.Rendam semalaman pulut dengan air yang di letak pewarna kuning
2.Keesokkannya tos pulut 
3panaskan air guna rise cooker.taruk penapis diatas permukaan rise cooker(cari yg muat2 jer dgan muka rise cooker)
kaedah ni dapat jimatkan gas tapi mempercepatkan kerosakkan rise cooker.ha ha...kalau takut guna pengukus yg  biasa.)
4.Masukakan pulut yang di tos bersama daun pandan .jangan kukus banyak2 nanti lambat masak .saya kukus sikit 2 sbb nak pastikan semua masak elok.
5.Letak  daun pandan than tutup tudung .
6.Agak 10 minit gemburkan sikit pulut supaya masak rata.
7.Setelah masak ketepikan ,masak santan dengan garam dan gula dengan api yang sederhana .Jangan masak sampai pecah minyak cukup sekadar mendidih tutup api.
8.Masukkan santan sedikit demi sedikit sampai pulut lembut dan sebati dengan santan.
9.Lapik plastik di dasar loyang masukkan pulut tekan rata agak 2 inchi tebal
10.Tabur serunding sampai pulut tak nampak.
11.Ulang no 9.tak payahla taruk plastik pulak.dan rata tabur lagi serunding  
12.ulang lagi no 9 than tekan kemas .
13.Ambil papan kek telangkup dan boleh di hias ikut kretiviti  sendiri.
14.Susun tomato ceri keliling  pulut selang seli dengan brokoli
bahagian atas letakla burung dua ekor.

Cara nak buat  burung

Badan  -telur ayam rebus
Kepala-Telur puyuh /fish ball
Paruh -cili burung
mata-bunga cengkih
ekor-daun pandan potong bentuk v
untuk cantum kan gunakan lidi sate biar lebihkan bahagian bawah untuk cucuk di permukaan pulut




No comments :

Post a Comment