cer criter aper maksudnyer

Wednesday 20 August 2014

Kek Coklat Moist

kek ni aku buat masa jamuan rumah terbuka aritu.semuanya nak mudah dan cepat so aku guna tepung mix  .hasilnya memang dasat dan x sempat nak posing udah lenyap.ini saja yang sempat sebab aku sorok dalam ketuhar.kelembutan kek dan moist nya mengasyikkan (.amboihh lebih -lebih lak).selalu aku bakar lapik kertas minyak kalini aku   tukar cara stim macam buat kek cheese tuu .jom kita terjah resepinya.


Bahab-bahannya:
500 gm Tepung kek coklat moist mix
5 biji Telur gred c
100 ml air/susu segar/susu cair(saya guna susu segar)
1 /2 cawan minyak /minyak jagung /butter cair(saya guna minyak jagung)

cara-caranya:
*Panaskan oven 180c dan bakar loyang yang berisi air separuh loyang .ukuran loyang mestilah besar sikit dari loyang yang nak bakar kek .takut nanti tak muat loyang kek nak dimasukkan dalam loyang berisi air .
*pukul telur sampai kembang
*masukkan Tepung dan Susu pukul dengan kelajuan rendah  sampai sebati baru tukar kelajuan
tinggi selama 20 minit
masukkan minyak  putar lagi sampai 10 minit .ambil spatula kacau sikit adunan tersebut takut ada lagi yang tak hancus (sbb  aku dah terkenakih kih)
masukkan adunan kedalam loyang yang dah dsapu  dengan butter /minyak
Tutup loyang kek dengan alumunium supaya kek tak masuk air.
Bakar suhu 180c selama 1  jam 20 minit  atau sampai masa bergantung pada oven masing2.

Toping Kek

1 cawan krim whipping kurang manis
1 cawan coklat masak
1 sudu besar coco butter/butter kasi kilat
1/2 cawan coklat rise

cara 2nya:

masak krim whipping cara dubble boil sampai mendidih masukkan coklat dan butter kcau sampai cair dan tutup api .
bila kek dah sejuk boleh  curahkan topping dan tabur coklat rise


selamat mencuba








No comments :

Post a Comment